Welcome

.: Uhayyikum Ayyuhal Ikhwah Wal-Akhowat Al-A'izza' Bitahiyyatil-Islam Tahiyyatan Toyyibatan Min 'Indillah :.
.:Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh:.
.:Ahlan Wasahlan Wa Marhaban Bikum Ila Hazas-Sofhah (^_^):.

Saturday 4 June 2011

~ Indahnya Cinta Kerana Allah ~



CINTA itu adalah ketika timbul perasaan 'aneh' di sekujur tubuhmu baik ketika dikau 'melihat'nya, 'mendengar'nya, ataupun ketika dikau merasakan 'kehadiran'nya di dekatnya. 

Adakalanya dikau selalu ingin 'dekat' dengannya, namun yakinlah, bahawa JARAK yang jauh terkadang justeru mampu MENDEKATkan hati kalian. Dan juga sebaliknya, DEKAT tanpa ikatan pernikahan seringkali MERENGGANGkan hati kalian.

CINTA itu tumbuh secara tak TERDUGA. Terkadang dikau berfikir bahawa dikau LEBIH BAIK mencintai orang tersebut.

Namun ketika HATImu menolaknya dirimu tak akan mampu berbuat apa-apa. Biarlah perlahan-lahan hatimu, bersama dengan MASA yang akan 'menghapus'nya dari fikiranmu.Namun ketika HATImu membenarkan dirimu justeru akan dibuat kebingungan kerananya. Dirimu lantas akan berfikir berulangkali sebelum dirimu benar-benar YAKIN bahawa dialah cintamu yg 'sebenar'nya.

CINTA kerana Allah adalah ketika dirimu MENGERTI, bkn hanya kelebihan dari orang itu yang dirimu lihat, namun juga MEMAHAMI & MENERIMA kekurangan-kekurangan yang dimilikinya.

Sungguh pun dirimu baru boleh mengatakan bahawa "aku mencintainya" setelah dirimu benar-benar mengenalinya dgn sebenar-benarnya, yaitu (baik dan buruknya).

CINTA kerana Allah itu tidak akan pernah sebatas pada PENAMPILAN & KECANTIKAN.

Adakalanya dirimu akan lebih MENCINTAI sebongkah arang hitam daripada sebutir 'intan' yang berkilauan. Kerana sesungguhnya dirimu sedar bahawa dirimu MEMERLUKAN sebuah 'kehangatan' yang mampu mengusir rasa dingin dari jiwamu. Lebih daripada sekadar KEINDAHAN yang ternyata membuatmu BEKU kedinginan.

CINTA kerana Allah itu TIDAK akan tumbuh dari kecantikan seseorang.

Namun KECANTIKAN seseorang lantas akan tampak ketika dirimu mencintainya. Adalah bagaimana dirimu blh mencintainya kerana AKHLAK & AGAMAnya, bukan pada RUPA, HARTA, ataupun NASABnya. kerana dengan inilah dirimu blh menepis kefakiran, kehinaan, ketidak bahagiaaan, dan kemudian menggantinya dengan KEMULIAAN yang diredhai oleh Allah Subhanallau Wa Ta'ala.

CINTA kerana Allah bukanlah tentang bagaimana kalian saling MEMANDANG, namun bagaimana tentang kalian MELIHAT ke ARAH yang sama, dan BERJALAN ke arah yang sama.

Kalian sedar bahawa kalian tidak akan mampu menghadapi perjalanan tersebut SENDIRIAN melainkan dirimu PERLU seseorang untuk berjalan disisimu, yang saling membantu, saling meringankan & saling mengarahkan dalam perjalanan menggapai Redha-Nya.

CINTA kerana Allah akan membuatmu merasa tidak perlu MEMILIKI meskipun dalam hatimu, dirimu sangat INGINkan...

Adalah bagaimana dirimu blh IKHLAS ketika dia ternyata LEBIH MENCINTAI orang lain bahkan dirimu pun blh berdoa agar mereka sentiasa BAHAGIA.

CINTA kerana Allah tidak akan menggiringmu pada jurang KEMAKSIATAN.

Ketika dirimu melihat dia & mencintainya, hal itu akan membuatmu semakin berbenah diri, dirimu menjadi MAMPU melihat kekurangan-kekurangan dirimu untuk terus memperbaikinya.

CINTA kerana Allah tidak akan membuatmu berfikir sempit, lantas dirimu akan berfkir lebih JAUH ke hadapan, lebih matang, lebih dewasa & ke arah yang lebih serius.

Dirimu tidak akan berfikir & membayangkan apabila kalian sudah pacaran/berkasihan, namun dirimu sudah berfikir ke arah pernikahan. Kerana dirimu sedar bahawa ia jauh lebih KUKUH, SUCI, BERERTI & BERMAKNA di hadapan Allah.

CINTA kerana Allah terkadang tak tumbuh dengan sendirinya.

Kita seperti layaknya diberi biji untuk ditanam. Lalu ia bergantung bagaimana kita merawatnya. Jika kita baik, maka baik pulalah perasaan itu, dan juga sebaliknya. Terkadang pula blh jadi ia tumbuh dengan sendirinya. Ada ketika dimana dirimu terkadang ingin MEMBUNUH sahaja perasaan tersebut namun entah mengapa dirimu tak berdaya. Kerana sebenarnya bukanlah kita yang MENUMBUHKAN perasaan cinta tersebut, namun Rabb yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang lah yang berkehendak atas segala perasaan itu.

CINTA kerana Allah tidaklah selalu memerlukan beragam kesamaan diantara kalian.

Namun yang terpenting adalah kesamaan PRINSIP & TUJUAN, iaitu menggapai REDHA Allah Subhanallahu Wa Ta'ala. Dalam dirimu,dirimu sendiri ingin agar dirimu merasa LAYAK untuk mencintai & dicintai olehnya.

CINTA akan menumbuhkan sikap ADIL dalam cinta yang membawa hidup sihat & seimbang (tawazun) dan bukan menjadi sumber penyakit sebagaimana Ibnul Qayyim sampaikan bahawa "Cinta bagi roh sama dengan fungsi makanan bagi tubuh.

Jika engkau meninggalkannya tentu akan membahayakan dirimu dan jika engkau terlalu banyak menyantapnya serta tidak seimbang tentu akan membinasakanmu".

Kelazatan hidup inilah yang dilukiskan dalam hadis tentang KELAZATAN IMAN:

Ada tiga perkara yang siapa pun memilikinya nescaya akan merasakan kelazatan iman; "Barangsiapa yang Allah dan Rasul-Nya lebih ia cintai dari lainnya, barangsiapa yang mencintai seseorang hanya kerana Allah, dan siapa yang benci kembali kepada kekafiran sebagaimana ia benci dicampakkan ke dalam neraka.”~ {HR. Bukhari dan Muslim}


artikel asal, klik sini: http://ammarwajidah.blogspot.com/2011/05/indahnya-cinta-kerana-allah-swt.html

No comments:

Post a Comment